Ono se to lehce řekne výměna žárovky ve světlometu auta. Jasně, zní to banálně, ale skutečnost je leckdy diametrálně odlišná..
Já osobně se při každém rozsvícení světel v autě děsím, kdy opět nastane ten nešťastný okamžik a levá přední žárovka znovu vypoví službu. Při dnešní "životnosti" žárovek, zejména typ H7, není to čekání většinou nijak dlouhé. A proč že mě trápí právě levá žárovka? Je to tím, že v levé přední části našeho vozu je umístěna pojistková skříňka a autobaterie a přístup k žárovce je díky minimálnímu prostoru velmi komplikovaný. Obě zmiňované součástky musí být před výměnou demontovány a teprve potom vznikne prostor, v němž lze s vypětím veškerých sil a s odřením všech kloubů prstů, žárovku konečně vyměnit. Jistě sami uznáte, že tentokrát jsem vyjímečně v problémech zjevně nejen vinou vlastní "šikovnosti".
Zpočátku šlo vše jako po másle, pojistková skříňka, autobaterie i její držák byly venku co by dup, ovšem vzápětí se to nějak zkomplikovalo. Jelikož venku byla poměrně zima, prováděl jsem celou akci v garáži. Tam bohužel nejsou zrovna ideální světelné podmínky, svítil jsem si proto lampičkou. Tedy aspoň v první fázi operace, kdy byla lampička ještě funkční. Poté co ji můj levý loket poslal někam do oblasti přední části výfukového vedení… Následně už tak nějak nesvítila. Jít domů pro náhradní žárovku bylo naprosto zbytečné, beztak by dopadla úplně stejně. Když už se pod autem válela kromě nástrčkového klíče a šroubováku, a to v místech kam jsem hráběmi jako při předchozím podávání zadního plastového krytu reflektoru, už fakt nedosáhl, nebylo již od věci popojet autem a všechny ty věci vytáhnout. Při zpáteční cestě samospádem, garáž je umístěná pod úrovni vozovky, jsem ocenil šikovně uskladněné letní pneumatiky v přední části garáže. Možná by Vás taky překvapilo, že bez nastartovaného motoru posilovač brzd tak nějak nefunguje a vůbec funkčnost brzdy je znatelně horší než je člověk zvyklý… Humorné rovněž bylo, když mi kovové pérko držící žárovku v reflektoru, uskočilo někam do změti přívodních kabelů a byl jsem vážně rád, že jsem jej vůbec našel. Ale zkraťme to, v garáži jsem strávil příjemné bezmála dvě hodiny a kupodivu až na uvedené ztráty, tedy rozbitou žárovku v lampičce a odřené klouby na rukou, se dílo zdařilo a světlo opět svítí. Korunku tomu všemu nasadila má manželka, která za dobu, co jsem si užíval v garáži, upekla buchtu, vyžehlila prádlo a ještě si beztak i zdřímla…
V souvislostí s výměnou žárovek tady pro Vás mám novinku v podobě ankety. Ptám se, kolik času to zabere Vám. Já si tak trochu nesměle myslím, že na tom se svými dvěmi hodinami jsem ještě poměrně celkem dobře a to proto, že jak jsem se nedávno dočetl v magazínu Hospodářských novin, majitelé některých vozů musí při výměně žárovky demontovat přední masku, světlomet, přední nárazník, blatník a podobně (takhle nějak je to prý u Golfu IV). To je teprve hrůza…
DemontážMám Ford. Pří výměně žárovky musím demontovat přední masku a světlomet. I s výměnou žárovky je to práce tak na 10 minut.